Egy átszállással a Holdig: újabb hatástanulmány készül a felcsúti kisvasút bővítéséről

szerző
Magyar Krisztián
publikálva
2017. ápr. 17., 19:04
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Mészáros Lőrinc a saját lapjának beszélt a bővítésről, a tanulmányt elvileg a MÁV készíti. A vasúttársaság egyelőre hallgat a részletekről.

Nemrég vettük észre, hogy a Fejér Megyei Hírlapnak még márciusban azt nyilatkozta Mészáros Lőrinc, hogy a MÁV hatástanulmányt készít a Bicske és Székesfehérvár közötti korábbi vasútvonal jelenlegi állapotáról. Mint ismert, az egykoron működő vonal egy részén, Felcsút és Alcsútdoboz között zakatol a Puskás Akadémia uniós százmilliókból építtetett kisvasútja, aminek a bővítése régóta téma, a miniszterelnök is tett már rá utalást.

A felcsúti polgármester azt mondta, hogy az általa vezetett Puskás Akadémia és a megyeszékhely, Székesfehérvár önkormányzata is azt szeretné, ha összeállna a teljes vonal, amely Lovasberény és Fehérvár között elvileg működőképes, bár normál nyomtávú, viszont Bicske és Felcsút között keskeny nyomtávú, miközben elég rossz és hiányos. Mészáros azt is felvetette, hogy a keskeny és a normál nyomtávról át lehetne szállni, jelenleg vizsgálják ennek a lehetőséget és a várható költségeket.

false

 

Fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala

Van annak valami bája, amikor Mészáros Lőrinc a saját lapjának nyilatkozik – a Fejér Megyei Hírlap is benne van abban a portfólióban, amely tavaly Mészáros Lőrinc érdekeltségéhez került –, ráadásul a cikket a saját sajtósa írja, de legalább megszólaltatnak mást is: Székesfehérvár polgármestere, Cser-Palkovics András – ki hinné? – támogatja a beruházás tervét.

Ha pedig Mészáros Lőrinc azt mondja, készül egy újabb hatástanulmány, az minden bizonnyal úgy is van, de mivel a milliárdos polgármester kijelentette, hogy a dokumentum elkészültéig költségekről egyáltalán nem beszélnek, próbáltunk máshonnan megtudni részleteket. Első körben a Magyar Államvasutakat kérdeztük egyebek közt arról, hogy pontosan kitől kapta a megbízást a MÁV a hatástanulmány elkészítésére, mekkora ennek a költsége, az állami vállalat szakemberei végzik-e a munkát, vagy esetleg kiadták külsős cégnek. Feltettünk technikai jelegű kérdéseket is, mint például: ha a széles nyomtávú részek nem alkalmasak már a felújításra, akkor meddig érdemes a keskeny nyomtávú szakaszt kiépíteni és meddig a széleset. Okosabbak nem lettünk a válasz után, amelyet pontosan idézünk: „A Bicske-Székesfehérvár vasútvonal lehetséges fejlesztésére vonatkozó irányvonalak, ezáltal a megkeresésében említett konkrét információk a jövőben meghozandó kormányzati döntések függvényei. A döntést követően tudjuk megadni a konkrét válaszokat a feltett kérdésekre.”

Megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is – a lehetséges bővítésre vonatkozó korábbi előtanulmányt ők közbeszereztették –, ahol jelezték, hogy a kérdések megválaszolására a MÁV a kompetens, de legalább ők válaszoltak, nem úgy, mint Révész Máriusz, aki a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosként a kisvasutak népszerűsítéséért és fejlesztéséért is felel.

A bővítés már régóta téma, első körben úgy tűnt, hogy Etyek felé terjeszkedne a kisvasút, de ott a helyiek ellenállása egyelőre megakasztotta a tervezést. Legutóbb a Felcsút és térségéért felelős miniszterelnöki biztos, Tessely Zoltán nyilatkozott a témában lapunknak: ő azt szorgalmazná, hogy a kisvasutat első körben Bicskével kössék össze, így az bekapcsolódhatna a Bicske–Budapest elővárosi szakaszba.

szerző
Magyar Krisztián
publikálva
2017. ápr. 17., 19:04
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Kommentek

Rendezés:
  1. 7 Világos
    Világos
    2017. április 17., hétfő 23:28
    Ez inkább Budapest Felcsút Főváros Elővárosi vasút lenne. Az átszállás nem jelent
    semmit mert onnan felteszik szárazföldi kompra. A bringások örömére lesz szobabiciklis
    kocsi, hogy a Puskás Ifik ne potyára utazzanak egyik kocsiba Mini pázsitfüves focipálya
    lesz berendezve. Megkezdik a főváros áttelepitését Felcsútra, Áder már késziti elő a levegót.
    A MÁV tervei további beszerzések Mászárostól, guruló lovak, azoknak abrak, lókupeci
    tiszti kiképzés, királyi doktorképzés,/ elmeorvosi aszisztensképzés/, ócskavasértékesités,
    gyógynövénytermesztés a vasuti pályán.
  2. 6 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 23:24
    Seggel jönnek.
  3. 5 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 23:24
    Ja, igen, értem én a MÁV titkolózását, a hatástanulmányok manapság nem előre, a kormánydöntést segítőleg készülnek, hanem utólag, a már meglévő kormánydöntést magyarázólag. Hja, furcsa is lenne, hogy egy előzetes tanulmány kimutatna valamit, amivel aztán ellentétesen döntene a kormány. Hullhatnának a fejek rendesen. Majd a kormánydöntés szépen megmondja, hogy miről szóljon a hatástanulmány. Ez is döntéstámogatás, csak éppen utólagos, amikor már tudják, hogy mit kell támogatni. Captain Hindsight.
  4. 4 szegedi789
    szegedi789
    2017. április 17., hétfő 21:09
    Érdekes, de ilyen mélyenszántóóó technikai-tervezési kérdésekről nem volt szó a Thomas, a gőzmozdony c. mesesorozatban. Rossz belegondolni, hogy nemzedékeket nem készítenek fel a nagybetűs életre !
  5. 3 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 20:50
    kormányzati döntés
  6. 2 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 20:48
    "...a megkeresésében említett konkrét információk a jövőben meghozandó kormányzati döntések függvényei. A döntést követően tudjuk megadni a konkrét válaszokat a feltett kérdésekre.”
    A kérdés ugye az volt, hogy milyen döntések lehetségesek, és milyen anyagi és egyéb következményei lennének, de leginkább az volt a kérdés, hogy kik dolgoznak a tanulmányon és mennyiért. Hogy az arra adandó válasz, hogy kik dolgoznak a tanulmányon és mennyiért, az miért a leendő kormányzati öntés függvénye, azt nem tudom. Hacsaknem a MÁV egy Schrödinger-féle Möbius-szalag.
    "Hogy a dobozban levő macska életbenlétét tekintve milyen állapotok lehetségesek (élet, halál, purgatórium...), arról nem tudnunk a lezárt dobozban meggyőződni, ezért az a doboz felnyitásának függvénye, úgyhogy csak a doboz felnyitása után tudunk arról információt adni, hogy kinek a feladata a dobozba tenni a macskát."


    Egyébként, a nyomtávproblémát tekintve egyszerű a megoldás, át kell helyezni Záhonyt Felcsútra.


  7. 1 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. április 17., hétfő 19:39
    „Mészáros azt is felvetette, hogy a keskeny és a normál nyomtávról át lehetne szállni, jelenleg vizsgálják ennek a lehetőséget és a várható költségeket.”

    Nem vagyok közlekedési szakember, de szerintem az átszállás szerelvényenként egy-két sámlival megoldható, aminek a várható költsége pár ezer forint.
    Ezzel együtt kíváncsi lennék Révész Máriusz véleményére, hátha szerinte BMX-szel simán át lehetne ugratni egyik vonatról a másikra.

Komment írásához