Médiacsata Szegeden: Botka Lászlóék egy hosszú házasságot szakítottak meg Andy Vajna bevonulásakor

szerző
narancs.hu
publikálva
2017. nov. 30., 14:30
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A csongrádi megyeszékhelyen hozta a legmarkánsabb változást Andy Vajna feltűnése.

Bár évekig jelentették meg közleményeiket, hirdetéseiket a Délmagyarország napilapban a szegedi önkormányzat és a tulajdonában álló városi cégek, a szeptember 22-i közgyűlésen a Botka László vezette városvezetés szakított a múlttal: már nem hirdet milliókért a Vajna-féle médiabirodalom Csongrád megyei lapjában.

Azaz nem a napi 16 ezer szegedi előfizetővel bíró Délmagyarországban, hanem a 75 ezer példányban megjelenő önkormányzati lapban, a Szegedi Tükörben hirdetnek majd a jövőben. A közgyűlési döntéssel párhuzamosan a Szegedi Tükör megjelenési számát évi 10-12-ről heti megjelenésre emelték.

Biztos logikus?

A döntés – bár ezt nem ismerték el az illetékesek – összefügghet azzal, hogy Andy Vajna felvásárolta nemrég a Délmagyarországot is kiadó Lapcomot, és amint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, hozzá is láttak a cég lapjainak átalakításához.

Készül a Délmagyarország

Készül a Délmagyarország

Fotó: MTI

Botkáék érvelését – miszerint a Szegedi Tükör jobban szolgálja magasabb példányszáma miatt a város lakosainak tájékoztatását – nem árt kis fenntartással kezelnünk. Tény ugyanis, hogy a Délmagyarország példányszáma 30 ezer környékén mozog, de ennek csak mintegy fele kerül a szegedi előfizetőkhöz – azaz a városvezetés döntése ezért első ránézésre igazolható. Ehhez azonban hozzá kell tenni azt, hogy a pénzért árult nyomtatott lap értékes annak, aki megveszi, ezért bizonyára beleolvas. És mivel 2-3 olvasót nyugodtan számolhatunk újságonként, még mostanában is 35-50 ezer ember veszi kezébe a megyei lapot napi szinten, ezzel szemben a hetente megjelenő, postaládákba dobott, ingyenes Szegedi Tükör 75 ezres példányszámának egy része szinte biztos, hogy olvasatlanul köt ki a kukákban.

Kormánypárti kritika

A szeptember 22-i közgyűlésen a Fidesz-L.É.T. és a KDNP képviselői többször megkérdezték Botka Lászlót, mennyibe kerültek a városnak a Délmagyarországban eddig megjelent hirdetések, és miután ezek októbertől a Szegedi Tükörben jelennek meg, mennyivel nőhet az önkormányzati lap mozgástere. Többek között kérték az MSZP-vel, illetve korábbi miniszterelnök-jelöltjével, Botka Lászlóval kötött reklámszerződés, a teljesítésigazolás és számla bemutatását is, mivel – ahogyan fogalmaztak – idén nyáron egyértelmű párthirdetések is megjelentek a lapban. Kérték a Szegedi Tükör hatályos hirdetési tarifatáblázatának bemutatását is. A szóváltásokról a Délmagyarország és a kormánypárti szegedma.hu helyszíni tudósítója is beszámolt. Ezekből kiderül, hogy Haág Zalán, a KDNP helyi elnöke írásban is átadta a Szegedi Tükörrel kapcsolatos kérdéseit Mózes Ervin főjegyzőnek, ha már a helyszínen nem kapott választ sem ő, sem más ellenzéki képviselők. Kerestük Haág Zalánt, kapott-e választ a kérdéseire. „Néhány szerződés másolatát megkaptuk, de feltehetően nem az összest. Nem kaptunk reklámszerződést és hirdetési tarifatáblázatot sem, a jegyzői válasz szerint ilyennel nem rendelkeznek. Ha tehát valaki hirdetne a lapban, vagyis pénzt költene el a polgármesteri hivatal információs kiadványában, a jegyző vagy a polgármester egyéni döntésén múlna, kellene-e fizetnie és mennyit. Ez megint csak jogi aggályokat vet fel, nem beszélve a transzparens működésről, a Szegedi Tükör című kiadványt ugyanis közpénzből jelentetik meg.” Haág Zalán problémának nevezte az önkormányzati lappal kapcsolatban, hogy szerinte „az ellenzéki képviselők az álláspontjukat szinte egyáltalán nem fejthetik ki, a 29 tagú közgyűlésben négyfős frakcióval rendelkező KDNP pedig az elmúlt három évben egyszer sem kapott erre lehetőséget”. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy információnk szerint már a Délmagyarország is hangsúlyosabban foglalkozik kormánypárti eseményekkel, a szegedma.hu pedig eddig is nagyon figyelt erre. Pár héttel ezelőtti klasszik propagandaanyaguk például a maga nemében is kiemelkedő volt.

 

Évi 15-20 millió

A szegedi jobboldali városi legenda szerint a baloldali városvezetés évente 500 millió forint körüli összeggel „pénzelte” a Délmagyarországot. Ez azonban alighanem alapos túlzás. Igaz, a napilapban megjelent önkormányzati hirdetések – beleértve a város tulajdonában lévő cégeket – után kifizetett pénzekről nincs hivatalos információ, de úgy tudjuk, 2016-ban és a korábbi években is 15-20 millió forint körül mozgott ez az összeg. A legenda tehát inkább csak mese, jóllehet, hetekkel ezelőtt rákérdeztünk a városnál, hogy mennyit hirdetett a Délmagyarországban, de nem kaptunk választ kérdésünkre.

Tény, hogy a kormánypárti média alaposan megerősödött Szegeden. Megírtuk mi is, hogy miközben a Délmagyarország új főszerkesztője, Bonifert Gábor a megyei önkormányzatnál volt a fideszes Kakas Béla kabinetvezetője, de társalapítója is volt annak a jobbára Botka-ellenes
szeged­ma.hu-nak is, amelyet a Fidesz színeiben politizáló vállalkozó, Oláh János hozott létre. Helyi jobboldali körökben elterjedt vélemény, hogy a Délmagyarország inkább balra húzott eddig, de legalábbis nem szimpatizál a Szegeden amúgy elég gyengén teljesítő Fidesszel. A szegedma.hu-t is ezért hozták anno létre, és ez lehet az oka annak is, hogy a Délmagyarországhoz kívülről hoztak főszerkesztőt – épp a szegedma.hu környékéről. Csakhogy azzal, hogy a Délmagyarország a Fidesz közelébe került, a szegedma.hu eddigi formájában értelmét vesztette, és emiatt többen „összehangolásra” számítanak, arra, hogy Botkával szemben a Délmagyarország lesz a jó, a szegedma.hu pedig a rossz zsaru, azaz utóbbinál lesznek az igazán durva kirohanások a polgármester ellen.

Botka László

Botka László

Fotó: MTI

A szegedi médiahelyzet pikantériája, hogy a Szegedi Tükör egy része évek óta a Délmagyarország szerkesztőségében készült, a lap munkatársai írták a cikkek egy részét. Az önkormányzat 2014-ben közel 13 millió forintot fizetett ki a Lapcomnak az újság elkészítéséért és nyomtatásáért, míg az önkormányzattól kikért szerződések 2007 és 2015 között összesen több mint 86 millió forintról szólnak.

Jelenleg tehát úgy tűnik, hogy a Délmagyarországtól átirányított milliókból erősítheti meg a hozzá közel álló médiát Botka László. A Szeged Televízió és a kötelékében készülő híroldal, a szeged.hu fejlesztése mellett a Szegedi Tükör egyre gyakoribb megjelenésére és további újságírók alkalmazására kellhet a pénz – értesült a magyarnarancs.hu. A Szegedi Tükör egyébként nem tipikus önkormányzati kiadvány, második oldalán – amely országos mutyimondó rovat – rendszeresen jelennek meg a Mészáros Lőrinc vagyonával kapcsolatos hírek, de a stadionépítések, a kormány menekültellenessége vagy Tiborcz István ügyei is feltűnnek.

szerző
narancs.hu
publikálva
2017. nov. 30., 14:30
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 5 harcolj
    harcolj
    2017. december 01., péntek 19:42
    Galambocskáj a tükör előtt merengtében barommá változtatta magát. Nem esett nehezére.
  2. 4 galambocskám
    galambocskám
    2017. december 01., péntek 08:40
    Nem tudom ki hogy van vele de én arroganciával ötvözött butaságot detektálok a bokta fizimiskáján. Ezt az érzetet alátámasztotta a facebook oldalán elkövetett bejegyzéseinek sorozata.

    Az egyiken a szokásos arckifejezésével látványosan érdeklődik az ellenzék többi tagjától amely többi tagoktól azt várta hogy az ő színe elé járuljanak.
    - Mi a probléma, urak? - teszi fel a kérdést a nemes botka. Nekem rögtön a bernus jutott az eszembe, hát nem valószínű hogy a szíves invitálást magára vonatkoztatná. Az ember azon merengett hát hogy lehet valaki ekkora barom.
  3. 3 szegedi789
    szegedi789
    2017. november 30., csütörtök 19:12
    Annyi kiegészítést, hogy szegedma.hu is ad ki, Tükörnél nagyobb terjedelmű lapot, Déli világot, ha jól emlékszem, az is 70-75 ezer környékén volt/van. És ott tényleg a hardcorósabb anyag megy, most pl. a sok fideszes jótékonykodós hír között a "Botka migránsokat telepít Szegedre"-féle cucc megy intenzíven. Jó, mondjuk a Lokál a 2/3nyi állami támogatás prezentálásával kevésbé veszélyes propaganda fegyver.

    Haág úr ezt valahogy elfelejti, és azt is, hogy amikor 2010-ben beköltöztek mindenhova, akkor non-stop az ő önelégült arcukat kellett nézni. Lokál, Déli világ, szegedma.hu mennyi közpénzt is szív fel ???

    Ettől független, szörnyű, hogy egy nagy egyetemi városban, ahol ráadásul nagy média tanszék is van, nem engedheti meg a politikától, helyi kis és nagy királyoktól független helyi/megyei sajtó lézezését. Nulla autonómia.

    Kívncsi vagyok, mennyi ember taszít majd, egy jobban érezhető irányváltás a délmagyar oldalain. Mert valjuk be, azért az nem egy jobbra húzó, és főleg nem fideszes hardcore propagandát fogyasztó réteg. A délmagyart szerintem elég nagyszámban rendelő egyetemmel ellentétben, én ezt egy elég széles emszpés rétegnek vélem...
  4. 2 galambocskám
    galambocskám
    2017. november 30., csütörtök 16:49
    Médiacsata? A botka éppen pisztolyt ránt.
  5. 1 galambocskám
    galambocskám
    2017. november 30., csütörtök 16:24
    Megtaláltad már az órádat krumplibogaram?

Komment írásához