Két szülinap, egy temetés – a Kindle és a Snapchat tanulságai

szerző
Szedlák Ádám
publikálva
2017. okt. 25., 12:28
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A Snap belebukott a jópofa kamerás szemüvegébe, nyakukon maradt a raktárkészlet.

Szeptember közepén volt egy ikonikus kütyü születésnapja, amitől azt vártuk, hogy trendet teremt és átírja, hogyan szórakozunk. November közepén lesz egy másik kütyünek a születésnapja, amitől óriási forradalmat vártunk, ehelyett viszont masszív, de elhúzódó változást hozott. Kiközepelve a már lekésett és az úgyis elfelejtendő ünnepet, most felköszöntjük mindkettőt.

false

Az első természetesen a Snap – született Snapchat – Spectacles nevű szemüvege, ami a tavalyi téli szezon legmenőbb okos eszköze volt. Ezt azzal érdemelte ki, hogy az önmegsemmisítő fotók megosztásával berobbanó és általános fiatal kommunikációs szolgáltatássá vált Snap mérnökei mindent kidobtak a tervből, amire nem volt feltétlenül szükség. Hangfelismerés és hangparancsok? Asszisztens funkció? A Spectacles három dolgot tudott: videózni, fotózni és menőn kinézni. Valójában társeszköz volt az okostelefonhoz, mint a korai okosórák.

Mivel bolti forgalomban nem lehetett Spectaclest kapni, csak a Snap ritkán és váratlan helyen felbukkanó automatáiból lehetett szemüveget venni, gyorsan tele lett vele a sajtó. Még azt is hittük, hogy a Snap rátalált egy divatos, fiatalos termékfejlesztési útra. A legújabb hírek szerint azonban egyszezonos termék volt a Spectacles. A Snap legyártatott pár százezer eszközt, de legoptimistább becslések szerint sem adott el 150 ezer darabnál többet belőlük. További rossz hír, hogy az eladott szemüvegek nagy része sincs már használatban. A vásárlók jelentős része az első héten unt bele a kütyübe, egy hónapnál tovább pedig alig a felük használta a fotózós szemüveget.

A másik szülinapos

Attól, hogy a Snap veszített pár millió dollárt a szemüvegen, még lehetett volna jó üzlet. Sőt elképzelhető, hogy ha a Spectacles keltette médiafigyelmet is forintosítjuk, már most is boldog a cég az eredményekkel.

A másik évfordulóhoz közelítő eszköz, az Amazon Kindle is jó ideig csak veszteséget termelt. A tíz éve piacra dobott eszköz első verziója egy olyan funkciót kínált – a digitális olvasást –, amely a felhasználók többsége számára ismeretlen volt. És mindezt olyan szögletes, nehezen feldolgozható dizájnnal tette, hogy nehéz volt felfogni, mit akar az akkor még internetes szolgáltatásokban és hardverekben kis játékosnak számító Amazon. És élőben sem volt szebb, amikor végre a kezembe került egy, ugyanolyan csúnyának tűnt. Viszont kiderült, hogy őrületesen használhatóra van tervezve.

A készülék megjelenését követő viták nagyjából két vonalon zajlottak. Egyrészt, hogy mit akar az Amazon a rút kiskacsa termékkel. Másrészt pedig, hogy régen minden jobb volt-e, mi lesz a könyvek (és a szaguk) sorsa, és végül összedől-e a Gutenberg-galaxis.

false

 

Fotó: marcfonteijn – Flickr

Ma már tudjuk, hogy nem dőlt. Kiépült egy új piac, az e-könyv, amiről lassan mindenki elfogadta, hogy az elektronikus nagyjából annyiba kerül, mint egy papírkönyv. Új erőre kapott a kisregény, kísérletezés zajlik az epizodikus műfajokkal, a havi előfizetéses modellel is. A Gutenberg-galaxis pedig köszöni, jól érzi magát.

Egy nagy tanulság nincs. Az látszik, hogy egy Amazon méretű cégnek több tartaléka van, hosszabban ragaszkodhat az elsőre veszteséget termelő ötleteihez is. De persze az is világosnak tűnik, hogy az egyszer használatos poénok helyett célszerű egy valós problémát továbbgondolni.

Másvalaki Problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki Problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

szerző
Szedlák Ádám
publikálva
2017. okt. 25., 12:28
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:

Komment írásához