Könnyen lehet, hogy Nemes Jeles László új filmje a Saul fiánál is nagyobbat fog szólni

szerző
Gera Márton
publikálva
2018. júl. 26., 11:13
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Már a világpremier előtt közel 70 ország filmforgalmazója vásárolta meg.

Sejteni ugyan eddig is lehetett, de csak tegnap vált hivatalossá, hogy Nemes Jeles László második nagyjátékfilmje is ott lesz az augusztus végén kezdődő Velencei Filmfesztiválon. Szeptemberben pedig a Torontói Filmfesztivál közönsége is láthatja a Napszálltát. Bár úgy tartják, egy akkora sikert nehéz megismételni, mint amilyen a Saul fia volt, a fesztiválmeghívásokon túl több minden is azt mutatja, ez Nemes Jelesnek mégis sikerülhet.

Sokáig nem láttunk belőle semmit, és ez jó

Meglepőnek tűnhet, hogy a Napszálltához csak most, a premier előtt két hónappal adtak ki ízelítőt. De ez a titokzatosság fokozhatja a várakozást, ahogy az is a meglepetésfaktort erősíti, hogy a történetről is keveset tudunk (Leiter Írisz Amerikába szeretne kivándorolni, de előtte még meglátogatja szülei kalapboltját az Osztrák–Magyar Monarchia Budapestjén, ahol elkezd kutakodni a bátyja után, hogy a nyomozás során sötét titkokat találjon családja múltjában). A tegnap kiadott előzetes tényleg érdekes: mindössze egyetlen snitt az egész, de az elragadó zene és a magukat a háború előtt boldogságba táncoló párok mégis képesek átadni valamit abból, ami a Napszálltában várhat ránk.

Napszállta teaser – Nemes Jeles László új filmje

1913 nyara, Budapest – a béke utolsó napjai. Leiter Írisz hosszú évek után tér vissza az Osztrák–Magyar Monarchia sokszínű és nyüzsgő városába. A korán elárvult fiatal lány minden vágya, hogy néhai szülei legendás kalapszalonjában kapjon munkát. Az új tulajdonos, Brill Oszkár azonban elutasítja, és mindenáron igyekszik eltávolítani a városból.

Nagyon más, mint a Saul fia

Ha megnézzük a Napszállta képeit vagy akár a fenti előzetest, a legkevésbé sem arra gondolunk, hogy ezt az a rendező csinálta, aki a Saul fiát. Ez pedig nagyon jó, mert bár a film előtt érthető módon mindenki úgy beszél Nemes Jelesről, hogy „a Saul fia rendezője”, a Napszállta képes lehet arra, hogy ezt átírja bennünk, hogy immár ő legyen „a rendező, aki megcsinálta a Saul fiát is”. Bár arról Nemes Jeles eddig nem beszélt részletesen, ismét keresett-e valami formai újítást, nem lennénk meglepve, ha nem egy szokványos kosztümös mozit kapnánk.

false

Meglepő, de erős szereposztás

Ha a Saul fia sikere után Nemes Jeles azt mondja, hogy a következő filmjében Natalie Portmannel vagy épp Cate Blanchettel fog dolgozni, nem sokan lepődtek volna meg. Ehhez képest a rendező évekig kereste a megfelelő színészeket, hogy a végére egészen meglepő nevekkel dobja fel a stáblistát. A Napszálltában ugyanis ott lesz Balsai Móni, Kulka János, Terhes Sándor, visszatér Zsótér Sándor, de feltűnik a leginkább csak a tévéből (Egynyári kaland) ismerős Dobos Evelin, és Nemes Jeles megismerteti a világgal Jakab Julit, aki eddig csak kisebb szerepekben tűnt fel hazai filmekben (VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Senki szigete).

Mindenki erre figyel

Mivel a Saul fia a Cannes-i Filmfesztiválon mutatkozott be, joggal lehetett arra gondolni, hogy a Napszálltát is megfuttatják a francia fesztiválon. Márciusban még arról cikkezett egy szakportál, hogy Nemes Jeles valóban visszatérhet a versenyszekcióba, ám amikor áprilisban bejelentették a versenyprogramot, kiderült, hogy a Napszállta mégsem lesz ott Cannes-ban. Persze a velencei mustra is szépen elindíthat a pályán egy filmet: tavaly itt mutatkozott be az Oscar-győztes A víz érintése, 2014-ben a svéd Roy Andersson remek filmje (Egy galamb leült az ágra, hogy tűnődjön a létezéséről) debütált a fesztiválon. S az is beszédes, hogy Nemes Jeles filmjét már a világpremier előtt közel 70 ország filmforgalmazója vásárolta meg.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

szerző
Gera Márton
publikálva
2018. júl. 26., 11:13
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 3
    rworse
    2018. július 26., csütörtök 18:53
    Szakmailag legkomolyabb Berlin, aztán Velence, és csak azután jöhet Cannes a legnagyobb fesztiválok közül.
  2. 2
    Cheyenne
    2018. július 26., csütörtök 15:11
    "Persze a velencei mustra is szépen elindíthat a pályán egy filmet.."

    Kedves szerző! Ennyire ne legyen mán vidéki, mint a gémeskút! A Velencei Filmfesztivál semmivel sem kisebb presztízsű mint a Cannes-i. Legfeljebb némely pesti sznobpapucsos kékharisnyánál. Tehát nem köll mentegetni. (ebben a magyar média is ludas, mert mindig agyonhallgatja ezt a fesztivált, aminek nem az az oka, hogy igen ritkán van magyar versenyfilm..)

    A másik túlzás: ennyire bulvárban sem kellene nyomni, hogy mekkorát szólhat, mekkorát nem.. Majd kiderül: a lábon eladások az Oscar díjnak szólnak. A forgalmazók sem látták még a filmet.
  3. 1
    rworse
    2018. július 26., csütörtök 13:46
    Anélkül, hogy be akarnék szállni az előzeteskritika műfajába, nem tartom szerencsésnek, ha a film nyitójelenetében a szereplő(k) a kamerába nézeget(nek), és ez éppen az előzetes. A magyar filmszínészek többségét nehéz jól vezetni, ellentétben például az amerikaiakkal, amely különbség például alaposan látszik Koltainál a Sorstalanság és az Este között - hogy hasonló habitusú példákkal éljek, mint a Saul fia és a Napszállta. Mondjuk Paradzsanovnál, Pasolininél viszonylag elviselem, hogy az amatőrszereplők a kameráról rángatják elfelé a tekintetüket, kevésbé viselem ezt mondjuk Tarrnál, de még kevésbé "mainstream" kosztümös drámák esetében.

Komment írásához