A hetvenéves Spielberg olyat tesz, mint a kisgyerek, aki kapott valami gyönyörűt karácsonyra

szerző
Gera Márton
publikálva
2017. okt. 15., 15:00
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Az is kiderül, mitől fél és mikor ideges a híres rendező.

„Dun-dun, dun-dun, dun-dun, dun-dun, dun-dun, bom, bom, bom, bom, bom” – ül a 70 éves Steven Spielberg a kamera előtt, és úgy dúdolja a Cápa zenéjét, mint egy kisgyerek, aki éppen kapott valami óriási meglepetést karácsonyra. Mindez pedig az HBO most bemutatott dokumentumfilmjében történik, amely majdnem két és fél órán keresztül mesél arról a rendezőről, akiért egyszerre van odáig gyerek és felnőtt, és akiről mindig azt gondoltuk, hogy ő az, aki szerencsére soha nem fog felnőni. De valljuk be: egy közel 150 perces doksi elé azért mégiscsak aggódva ülünk elé, szóljon az akár Steven Spielbergről. Mert a kérdés végig ott lóg a levegőben: mi újat, érdekeset lehet mondani valakiről, akinek nagyjából az egész élete nyitott könyv, pontosabban a teljes élete ott van a filmjeiben? De ezt mind tudta Susan Lacy is, akinek rendezőként a Spielberg az első komolyabb munkája, és mint ilyen, egészen ügyes bemutatkozás.

Spielberg (2017) | Official Trailer ft. Leonardo DiCaprio, Liam Neeson & More | HBO

Through exclusive interviews with actors, family, and the filmmaker himself, this unprecedented documentary pulls back the curtain on the remarkable career of Steven Spielberg. Featuring Leonardo DiCaprio, Martin Scorsese, Liam Neeson, and many more. Stream the full documentary on HBO. #Spielberg Subscribe to the HBO YouTube Channel: https://goo.gl/JQUfqt Don't have HBO?

Lacy abból indul ki, hogy két és fél órás életútmesélésre a kutya sem lenne kíváncsi, ezért inkább fogja Spielberg filmjeit, és azok alapján igyekszik értelmezni a rendezőt. Végig a háttérben marad, nincsen semmiféle felesleges narráció, csupán Spielberg és azok beszélnek, akiknek van valami közük a rendezőhöz, közben meg archív felvételeket nézhetünk. És hangozzék bármilyen furcsán, mindez rettentően izgalmas. Elsősorban persze annak, aki a Cápán, a Harmadik típusú találkozásokon, vagy éppen az Indiana Jones-filmeken nőtt fel, de az sem fog unatkozni, akinek Spielberg leginkább csak onnan van meg, hogy „ő az a furcsa szemüveges férfi, aki megcsinálta a Schindler listáját meg az E. T.-t”.

Spielberg a Cápa forgatásán

Spielberg a Cápa forgatásán

Fotó: Universal Studios

Ami elsőként kiderül a dokuból, hogy talán nincs is még egy olyan rendező, aki annyira a saját töréseit és dilemmáit vitte volna vászonra, mint Steven Spielberg. Ő egyébként arról beszél, hogy egyáltalán nem véletlen, hogy annyiszor jelenik az apa és fia közötti kapcsolat (elég, ha például a Kapj el, ha tudszra, vagy az Indiana Jones harmadik részére gondolunk) a filmjeiben, és az is szándékos, hogy sokszor tönkrement, ám látszólag boldog családok jelennek meg a rendezéseiben: ezek valahol mind ott gyökereznek Spielberg gyerekkorában, amelyben a csillagnézős, apa–fia esték mellett ugyanúgy megtalálhatók a nagy sírások és veszekedések.

Tom Hanks, Leonardo DiCaprio és Spielberg a Kapj el, ha tudsz forgatásán

Leonardo DiCaprio, Spielberg és Tom Hanks a Kapj el, ha tudsz! forgatásán

Fotó: Rex Features/Moviestore

Bár más alkotó alighanem szemérmesen hallgatna ezekről, Spielberg ebben a filmben a lehető legnagyobb természetességgel beszél a félelmeiről; arról például, hogy az alkotás számára egyfajta terápia, és talán pont ezért nem volt szüksége soha „klasszikus terápiára”, de elmondja azt is, hogy hosszú ideig tartott, mire eljutott oda, hogy bensőséges kapcsolatot tudott kialakítani az apjával, és ehhez hozzájárult a Ryan közlegény megmentésének leforgatása is, amelyet a ma is élő apjának ajánlott. Amikor pedig arról beszél, hogy a 70-es-, 80-as években készült filmjei milyen indíttatásból születtek, gyerekes mosollyal mondja a kamerába, hogy a saját, fiatalkori félelmei vannak ott ezekben a filmekben: a Párbaj kamionosa egy iskolai bully, ő pedig az autós, aki menekül előle, de az E. T. kezdetben rettegő hőse is önéletrajzi ihletésű, elvégre a kis Spielberg volt az, aki félt az ismeretlen világtól.

Forog az E. T.

Forog az E. T.

 

Miközben pedig Spielberg és körülbelül kéttucatnyi alkotótársa, színésze beszél filmekről, közös munkáról, elkezd valami másról is szólni ez a mű: a filmezés varázsáról. Arról, hogy milyen csodálatos világokat lehet teremteni néhány kamerával és pár tehetséges emberrel. Nézzük az archív felvételeket, hogy Spielberg milyen elszántsággal forgatta le a filmjeit, hogyan hempergett a földön, vagy hogyan forgatott minden előzetes figyelmeztetés ellenére nyílt óceánon, és kezdjük elhinni, amiről többek között George Lucas és Martin Scorsese mesél Susan Lacy kamerájának: hogy Steven Spielbergnek olyan istenadta tehetsége van, ami csak keveseknek, képes pillanatok alatt képpé alakítani a sorokat, tudja, hogyan kell fognia a cigarettát Oskar Schindlernek, hogy az jól nézzen ki a vásznon.

A Schindler listája forgatásán

A Schindler listája forgatásán

 

Valószínűleg már a fentiekből is érezhető: a Spielberg egy szép óda, amely sok tekintetben egyáltalán nem akar túllépni a dokuk jól ismert, bevett formuláin: emberek beszélnek a kamera előtt, régi felvételeket nézünk, és nagyjából kronológiai sorrendben haladunk. Nincsenek bulváros felfedezések, nagy kiderülések, csupán egy életút bemutatása, s pont ezért annyira megnyerő a film.

A Spielberget október 18-án és 28-án vetítik az HBO-n.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely minden csütörtökön és hétvégén új tartalommal jelentkezik.

szerző
Gera Márton
publikálva
2017. okt. 15., 15:00
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 5 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. október 16., hétfő 07:06
    jhamori
    Igen, Janusz Kaminsky nagyon fontos alkotótársa lett, és igen, a Shoah Visual History is nagyon fontos.
    A München mellett a Lincoln sem lett az én filmem, de a Különvélemény és egy másik sci-fije, az A. I. – Mesterséges értelem is tetszett.
  2. 4 jhamori
    jhamori
    2017. október 16., hétfő 01:37
    Spilberg a nagy mesélő. Minden filmje átgondolt történet és mindezt úgy teszi elfogadhatóvá, hogy alapvetően nem alkalmaz trükköket. Fontosnak tartom a moziban, hogy legyen tartalom - végigvitt mese - és nem csak effektusok halmaza. A film a szórakozás és a tanítás eszköze, ha nem szórakoztat, akkor tanítani sem bír.

    Külön felhívnám a figyelmet Spielberg “állandó” operatőrére, Janusz Kaminsky-ra, aki bravúrosan érti Spielberget továbbá Michael Khan vágóra. Ha ehhez még hozzáadjuk John Williams zeneszerzőt, akkor talán talán a jelenkor legszínvonalasabb filmes-együttesét alkotják.

    Ami Spielberg “civil” életét illetti: létrehozta és finanszírozta Shoah Visual History Foundation-t, amelynek fő feladata a holocaust még élő tanúval készült interjúk készítése, dokumentálása. Spielberg abból indult ki, hogy az idő múlásával egyre több a holocaust-tagadók tábora. Ezekkel az interjúkkal az emlékezet pontosságát igyekeznek fenntartani.

    Végül egy magyar vonatkozás: Zsigmond Vilmos is dolgozott Spielberggel (Harmadik típusú találkozások).
  3. 3 rworse
    rworse
    2017. október 15., 22:50
    Spielberg rendezett egy nézhető filmet, a Meztelenek és bolondokat. Meg a Harmadik típusú találkozások is elmegy. A többi szokásos hollywoodi szemét. A Különvélemény még ér valamit, mert szerepel benne Samantha Morton.
  4. 2 yoyo
    yoyo
    2017. október 15., 21:24
    Én ezekkel a nagy történelmi tabló filmjeivel (München, Lincoln, kémek hídja) mind így voltam, mindegyik iszonyúan túlpakolva korhűséggel, mint egy múzeumi tárló, mindegyik inkább legendát gyárt, mint hitelesen elbeszél, és nekem mindegyik maga volt a dögunalom.

    És sajnos se dínó, se ufó ûgyben nem tudott megérinteni - kész csoda lett volna - nekem igazából egyedül a Párbaj marad.
  5. 1 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. október 15., 20:12
    Ez a kétségkívül nagy ember magyarországi ősökkel is büszkélkedhet, közelebbről Abaúj megyeiekkel, azt hiszem, Vizsoly vagy Korlát környékiekkel. Talán emiatt van néven nevezve egy magyar transzport a Schindler listájában.

    Nem mindegyik filmjét kedvelem, a Münchent például nem bírtam végignézni, de a Tintin kalandjai c. animációs filmje szuper jó!

Komment írásához