Szabad-e és megéri-e hülyére venni a nézőket, olvasókat?

szerző
B. Papp Máté
publikálva
2018. okt. 12., 18:30
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A tech-óriások felfalják a reklámpénzeket, közben médiavállalatokat megszégyenítő nézőszámmal bíró véleményvezéreket termelnek.

„Reggel munkába jövet nem voltam boldog tekintve, ami Las Vegasban történt. Nem értem, ami a világban történik. Köszönöm a L’Oreál-családnak, hogy feldobtátok a napomat ezekkel a virágokkal!” – ezzel a felütéssel tett közzé egy képet a nyugaton befutott modell, Palvin Barbara a tavaly októberi, 58 halálos áldozattal járó Las Vegas-i mészárlást követően az Instagram-oldalán.

Az internet népe kiakadt, mire a magyar szupermodell megváltoztatta a bejegyzés szövegét. De nem ő az egyetlen, aki ehhez hasonlatos módszereket vet be a kattintások növeléséért, egyben az általa képviselt márka "népszerűsítéséért".

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a közelmúltban háromszor indított versenyfelügyeleti eljárást: Kasza Tibor énekes-műsorvezető, Rubint Réka személyi edző, valamint Dukai Regina modell közösségi média felületeit vizsgálta a szerv. Ám egyik esetben sem tudtak jogsértést megállapítani, mindhárom ügy azzal zárult, hogy az influencerek megígérték, a jövőben önmérsékletet gyakorolnak – tudta meg a lapunk a GVH sajtóosztályától.

De miért nincsenek pontos szabályok a közösségi médiára, ha egyszer a tévét, sajtót, rádiókat a médiatörvény szigorúan ellenőrzi?

false

 

Fotó: Facebook/Kasza Tibor

 

Hogy megértsük az okokat, kicsit messzebbről kell indítanunk. A Facebook és a Google elszívja a levegőt a klasszikus médiafelületek elől, hiszen a fogyasztók rajtuk keresztül tájékozódnak, viszont ők csak a „közvetítő” szerepet vállalják fel, a tartalom-előállításból nem veszik ki a részüket.

Ugyanakkor a fokozott figyelemnek köszönhetően gombamód elszaporodtak a közösségi térben az ún. véleményvezérek vagy influencerek, akik közül sokan nem tiszta termékelhelyezéssel próbálkoznak.

Milyen trükköket vetnek be a több százezer, olykor milliós rajongótáborral bíró véleményvezérek, ezzel mennyit lehet keresni és ez milyen hatással van akár a sajtószabadságra, akár fogyasztókra, például a kiskorúakra.

Cikkünkben megszólalt az influencer listák élén álló Kasza Tibi és Szabó Gergő – a legfelkapottabb influencereket kezelő ügynökség vezetője – is, akik elárulják, mi lenne a legjobb megoldás a probléma kezelésére.

A lap csütörtöktől kapható a standokon, illetve itt megrendelheti:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

szerző
B. Papp Máté
publikálva
2018. okt. 12., 18:30
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 1
    harcolj
    2018. október 13., szombat 11:53
    Én minden nap nyomok a Kaszának 100 like-ot, hátha akkor nem énekel. Kasza tipikus képviselője azoknak a "menő" celebeknek, akiknek közös eleme a suttyóság. Ugyanilyen suttyó a sóher házaspár is. Ezek a suttyók mindent mindent elkövetnek annak a rajongótábornak a kegyeiért akik képtelenek túllendülni a sekélyes zenéken és röhejes amatőr áltudományos szélhámosságokon, hiszen ez azzal járna , hogy napi öt percet olvasással, vagy tanulással kéne tölteniük. Mai magyar ugyancsak suttyó kormányunk erre szintén nem tart igényt.

Komment írásához